تبلیغات
سایت رسمی دکتر مهدی مطهرنیا ـ آینده پژوه اجتماعی - فرهنگی و ارتباطات سیاسی - - کارکرد اساسی انسان : مدیریت زمان در زمین الهی


Admin Logo
themebox Logo
!-- www.newseek.ir -->
تاریخ:یکم فروردین 93-14:07

- کارکرد اساسی انسان : مدیریت زمان در زمین الهی

دانشمندان و مردم اروپا در قرون وسطا، خداوند را خیر برتر و علت العلل همه حوادث و پدیده ها و پروردگار و مدبر پیوسته جهان هستی می شمردند. اگرچه در گستره ی قرون وسطی، رویکرد ضد ارسطویی وجود دارد!!اما دیدگاه ارسطو در باب "ماهیت خداوند"، در همین چارچوب است او خداوند را مطلوبی می داند؛ که همواره طالبین خود را به سوی خود می خواند، و اگر یک "آن"؛ از صحنه ی هستی حذف شود؛ هستی فرو می ریزد.

توماس آكویناس (1225 - 1274 م) فیلسوف و كشیش معروف ایتالیایی معتقد بود: خداوند، پروردگار و مدبر همیشگی طبیعت است و می تواند از طریق علل طبیعی و غیرطبیعی به خواست خویش جامه ی عمل بپوشاند و بیش تر فیلسوفان غرب در این عقیده با آكویناس همراه بودند. هم زمان با آغاز عصر روشنگری (رنسانس)، در اروپا دگرگونی هایی فكری در زمینه طبیعت و نقش خداوند پدید آمد و زمینه برای طرح فلسفه «دئیسم» و «ماتریالیسم» كه زیربنای فلسفی نظام های سرمایه داری و سوسیالیسم است، فراهم شد.

بر اساس فلسفه «دئیسم»، خداوند، آفریدگار جهان هستی است و طبیعت را چنان بر اساس قانون مندی هایی پدید آورده كه به صورت خودكار به حیات خود ادامه می دهد. در این بینش که بر خلاف فلسفه ی ارسطویی منطبق با فلسفه ی افلاطونی است؛ خداوند پس از آفرینش، به هیچ وجه در امور جهان دخالت نمی كند؛ زیرا قوانین طبیعی كه او در طبیعت گنجانده است، چنان امور را پیش می برد كه بهترین وضعیت پدید می آید. به عبارت دیگر، خداوند در این بینش، همانند ساعت ساز و معماری است كه پس از آفرینش جهان، كناری رفته و به نظاره آفریده نظام مند و با شكوه خود بسنده می كند. در فلسفه دئیسم، این قانونمندی به طبیعت اختصاص ندارد؛ بلكه قوانین معتبر جاودانی و جهانی بر تمام پدیده های اجتماعی و رفتارهای انسانی نیز حاكم است. بر اساس این فلسفه، انسان ها در تنظیم زندگی فردی و پدید آمدن نظام های اجتماعی، به هدایت خدا و آموزه های پیامبران نیازی ندارند و می توانند با كمك گرفتن از دانش بشری و كشف قوانین حاكم بر طبیعت و رفتار انسان ها به طر احی آن ها بپردازند.1

با پذیرش فلسفه دئیسم، هرگونه مداخله تكوینی یا تشریعی ماورای طبیعت در امور دنیایی از جهت فلسفی انكار می شود. دخالت تشریعی پروردگار درباره انسان، در دو سطح امكان پذیر است یا در سطح خُرد كه به تنظیم رفتارهای فردی پرداخته، آن ها را در جهت خاصی سمت و سو می دهد و یا در سطح كلان، احكام و دستورهایی را مطرح می كند كه در جهت چینش اجزای الگوهای اجتماعی گام برمی دارد. مكتب خداشناسی دئیسم با انكار هر گونه مداخله پروردگار در امور پس از آفرینش، هر دو زمینه را مردود می داند و پیرو همین اعتقاد است كه به طور مثال در عرصه ی فعالیت های مادی و اصول اقتصادی به «آزادی فردی»، «عدم مداخله دولت» و «تعادل خودكار» معتقد می شود.

باستیا از اقتصاددانان به نام سرمایه داری، در توجیه نظام اقتصادی مبتنی بر فلسفه دئیسم می گوید:

پروردگار توانا، از یك سو انسان را دارای حس نفع طلبی آفریده كه هر چیزی را برای خود و تنها برای خود بخواهد و این، همان محرك توانایی بی همتایی است كه ما را به پیشرفت و ازدیاد ثروت و در عین حال، به كوشش برای تحصیل یك وضع انحصاری برمی انگیزد، و از سوی دیگر، عامل دیگری به نام رقابت خلق كرده است؛ نیروی توانای بی همتای دیگری كه مزایای فردی را در اختیار عموم قرار می دهد و همه افراد جامعه را از آن بهره مند می سازد. این دو نیرو كه شاید هر یك به تنهایی مذموم و زیان آور باشند، به یاری یك دیگر، هماهنگی و تجانس نظام جامعه را تأمین می كنند.

این شبیه همان تفکر است که در اندیشه ی سیاسی روسو نیز به گونه ای دیگر آمده است. هم اوست که در تعریف انسان او را موجودی "دگرخوا"، و در همان حال "خودخواه"، می خواند.

این تفكر فلسفی (انكار نقش هدایتی و ربوبیتی خداوند در جهان طبیعت و جامعه انسانی) تاكنون بر نظریه پردازان اقتصاد سرمایه داری (چه از نوع لیبرال و چه از نوع ارشادی یا مختلط) حاكم بوده و نظام سرمایه داری، به این باور آمیخته است.

در كنار فلسفه دئیسم، فلسفه ماتریالیسم نیز در غرب شكل گرفت. بر اساس فلسفه ماتریالیسم، ماده، اساس و جوهر تمام واقعیات مادی، روانی و روحی است و خدا به صورت موجودی جدا از طبیعت مادی، انكار می شود. در این بینش، انسان، دارای توانایی ها و استعدادهای فكری، معنوی، اقتصادی و تولیدی است.

ماتریالیسم كه مبنای فلسفی نظام اقتصاد سوسیالیستی است، نقش خدا را به صورت آفریدگار و پروردگار طبیعت و انسان ها، از اساس انكار می كند و به طور طبیعی، در تنظیم نظام های اجتماعی، از جمله نظام اقتصادی، جایی برای هدایت الاهی و آموزه های انبیا در نظر نمی گیرد.

فلسفة دئیسم و ماتریالیسم و نظام های اقتصادی مبتنی بر آن ها، با تمام اختلاف های عمیق و اساسی كه با هم دارند، در یك مسأله مهم مشتركند و آن اعتقاد به بی نیازی انسان به هدایت و راهنمایی ماورای طبیعت و كفایت عقل و دانش بشری در ساختن نظام اقتصادی مطلوب و رساندن انسان ها به سعادت و خوشبختی است.

آیا این ها همگی به این معنا است که  مکاتب فلسفی بعد از رنسانس به جهان بدون خدا اعتقاد داشتند؟؟!!! به نظر می رسد پاسخ منفی است؛ آن ها به جهان باخدا، ولی با قدرت نظم دهنده ی او در پرتو مدیریت انسان، جانشین خدا بر زمین باور دارند. حتا مارکس هم با وجود تمامی افیون خوانی ادیان، و بیان تئوری ماتریالستی خود؛ در نهایت می گوید "من مارکسسیست نیستم".

آری؛ خداوند منان در تمامی ذرات هستی حضور دارد؛ داستان حضور و ظهور با یکدیگر متفاوتند، خداوند هستی آفرین در مقام حقیقت مطلق در درون واقعیت مطلقی به نام زمان، در گذار معنادار هستی حضور دارد و به تعبیر ارسطویی آن؛ هر لحظه در کار است. اما، باید بپذیریم که این انسان است که باید با درک زمان در زمین، به مدیریت زمینی زمان در ابعاد گوناگون حیات انسانی دست یازد. تقدیر ان نیست که خدا می خواهد تقدیر را خداوند در خواست انسان هایی رقم زده اند که در زمان زندگی نمی کنند؛ بلکه کسانی رقم می زنند که زمان را در زمین؛ مدیریت می کنند.مدیریتی که می رود تا خدای آسمانی را در زمین همواره در نظر داشته و خدایگونه مدیریت انسانی را برای ساخت و پرداخت زمان؛ به کار آورند.  


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : یادداشت  مقالات 

How you can increase your height?
بیست و هشتم شهریور 96 06:48
I'm amazed, I must say. Rarely do I encounter a blog that's both educative and engaging, and let me
tell you, you've hit the nail on the head. The problem is something too few men and women are speaking intelligently
about. I'm very happy I found this during my hunt for something relating to this.
http://karakile.jimdo.com
چهاردهم مرداد 96 15:18
This piece of writing will assist the internet visitors for creating new blog
or even a weblog from start to end.
Why is my Achilles tendon burning?
ششم مرداد 96 23:00
It is appropriate time to make some plans for the future and it's time to be happy.
I've read this post and if I could I wish to suggest you some interesting things or tips.
Perhaps you could write next articles referring to this article.
I wish to read more things about it!
foot pain end of day
دوازدهم تیر 96 18:44
Thanks for finally talking about >سایت رسمی دکتر مهدی مطهرنیا ـ آینده
پژوه اجتماعی - فرهنگی و ارتباطات
سیاسی - - کارکرد اساسی انسان : مدیریت زمان در زمین الهی <Liked it!
foot pain end of day
دوازدهم تیر 96 18:38
Thanks for finally talking about >سایت رسمی دکتر مهدی مطهرنیا ـ آینده
پژوه اجتماعی - فرهنگی و ارتباطات
سیاسی - - کارکرد اساسی انسان : مدیریت زمان در زمین الهی <Liked it!
foot pain diagram
سوم تیر 96 15:49
What's up i am kavin, its my first time to commenting anyplace, when i
read this article i thought i could also create comment due to this brilliant article.
danielaroes.wordpress.com
نهم اردیبهشت 96 17:09
These are in fact impressive ideas in about blogging.

You have touched some good factors here. Any way keep up wrinting.
BHW
بیست و هفتم فروردین 96 10:35
Really no matter if someone doesn't know then its up to other users that they will
assist, so here it takes place.
BHW
بیست و پنجم فروردین 96 06:55
You actually make it seem so easy with your presentation but I find
this matter to be really something that I think I would never understand.
It seems too complicated and extremely broad for me.
I'm looking forward for your next post, I will try to get
the hang of it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر